لوله و اتصالات پلیکا پی وی سی فاضلابی با کیفیت

همانطور که همه ما مطلع هستیم لوله‌کشی فاضلاب از اجزای زیر بنایی ساختمان‌های می‌باشند و تماما داخل کف و بدنه ساختمان اجرا می‌شود و روی آن‌ها پوشیده می‌شود و این نکته را باید متوجه باشیم که از لوله و اتصالات با کیفیت برای این منظور استفاده کنیم چرا که علاوه بر بار مالی، خیال راحت مالکان ساختمان از هر گونه تخریب و آسیب به سیستم فاضلاب حائز اهمیت می‌باشد. اگر قصد خرید لوله پلیکا دارید و بدنبال راهی برای تشخیص کیفیت لوله هستید ما در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم و این چالش بزرگ را برای شما برطرف می‌کنیم:

  1. تست آزمایشگاهی
  2. بازدید چشمی
  3. بریدن لوله به وسیله اره دستی
  4. حرارت دادن
  5. عبور خودرو از روی لوله
  6. انداختن لوله از ارتفاع

تست آزمایشگاهی

اولین و مطمئن‌ترین راه تشخیص کیفیت لوله پلیکا بررسی علمی و آزمایشگاهی آن‌ها می‌باشد که انواع تست‌های حرارتی و فشاری و… روی آن‌ها انجام می‌پذیرد که این کار برای ما بسیار سخت، زمان‌بر و پر هزینه می‌باشد پس باید به دنبال راه‌های آسان‌تر و در دسترس انجام پذیرد که در ادامه مقاله به آن می‌پردازیم.

نحوه تشخیص لوله پلیکا پی وی سی فاضلابی

بازدید چشمی

هر چه لوله براق‌تر، سیقلی‌تر و صاف‌تر باشد می‌تواند نشان دهنده کیفیت بالای آن باشد اولین راه تشخیص کیفیت لوله ولی باید به لوله به روش دیگری نگاه کرد معمولا شرکت‌ها سطح خارجی لوله را بسیار صاف و صیقلی و براق تولید می‌کنند اما سطح داخلی را بازدید کنید اگر داخل لوله نیز به همان مقدار صاف و صیقلی باشد و کوچک‌ترین حفره و خلل و فرج نشان دهنده ضعف در تولید و کیفیت لوله می‌باشد بسیاری از لوله‌ها پی وی سی هستند که سطح بیرونی آن بسیار صاف و براق هستند.
همین ناصافی داخل لوله عامل اصلی و اولیه رسوب‌گیری لذا باید برای جلوگیری از همین چالش باید در انتخاب لوله بسیار دقت کنید.

تشخیص لوله پلیکا پی وی سی با کیفیت

بریدن لوله به وسیله اره دستی

خاصیت مکانیکی لوله پلیکا تحمل بالای فشار است لذا عدم شکست بافت لوله نشان دهنده کیفیت بالای لوله باشد چرا که با هر بار بریدن کامل لوله نیابد لوله شکسته شود بلکه تا انتها و جدا شدن آن برش دادن ادامه پیدا کند و هیچ وقت شکسته شود که با بریدن آن به صورت دستی می‌توان به این مهم پی برد معمولا لوله‌های بی‌کیفیت برش تا انتها پیدا نمی‌کنید و دچار شکستگی می‌شوند.

لوله پلیکا پی وی سی فاضلابی و تشخیص با کیفیت لوله پلیکاحرارت دادن

لوله پلیکا باید تحمل تغییرات دمایی را داشته باشد و به هیچ عنوان بافت پلیمری آن دچار پارگی و آسیب نشود برای نیل به این موضوع با قرار دادن لوله روی شعله آتش به راحتی می‌توان کیفیت لوله را تشخیص دهیم به این صورت که، زمانی که لوله از روی حرارت برداشته می‌شود با یک اتصال هم سایز به داخل لوله حرارت دیده می‌چرخانیم اگر لوله کیفیت خوبی داشته باشد به هیچ عنوان دچار پارگی و یا کشیدگی در بافت پلیمری خودش نمی‌شود.لوله پلیکا پی وی سی فاضلابی کیفیت خوب خرید لوله

عبور خودرو از روی لوله

اگر لوله کیفیت خوبی داشته باشد و با خودروی سنگین از روی آن عبور کنیم به هیچ عنوان شکسته و پاره نمی‌شود ولی با توجه به وزن زیاد دفرمه می‌شود.

تست لوله پلیکا فاضلابی ناودانی با کیفیت

انداختن لوله از ارتفاع

تمام طول لوله باید بافت یکنواخت و مستحکم داشته باشد چرا که احتمال تغییر ضخامت لوله در طول آن وجود دارد، که با این تست ساده می‌توان به راحتی به کیفیت لوله پی برد. این روش به این صورت است که یکسر لوله را روی زمین قرار داده و سر دیگر آن را به صورت 90 درجه قرار می‌دهیم سپس آن را سقوط می‌دهیم و یا لوله را به ارتفاع حدودا 4 متر برده و آن را به پایین رها می‌کنیم لذا این نوع سقوط و فشار که به لوله می‌آید نشان می‌دهد که لوله به طور دقیق تولید شده است یا نه.

تشخیص کیفیت لوله و اتصالات پلیکا پی وی سی فاضلابی

آنچه که ما باید درباره تست‌ها و آزمونهایی که در آزمایشگاه از لوله‌های پلیکا گرفته می‌شود مطلع باشیم و اینکه در محیط کار و کاربرد چه میزان موثر است در این مقاله برای شما عزیزان به طور مختصر توضیحاتی بیان کرده‌ایم که به شرح زیر می‌باشد:

  • آزمون ابعاد

ضخامت داخلی و خارجی لوله پلیکا باید در طول لوله یکسان و یکنواخت باشد تا در برابر فشاری که از داخل و خارج به این لوله‌ها وارد می‌شود تاب آوری داشته باشد که توسط ابزارهای مختلفی از جمله کولیس و سیرکوتر اندازه‌گیری می‌شود.

  • آزمون استحکام ضربه

پاشنه آشیل لوله‌های پلیمری دمای پایین و همچنین ضربه‌های نقطه‌ای می‌باشد لذا در آزمایشگاه‌ها لوله‌ها را در دمای منفی صفر قرار می‌دهیم و بسته به سایز و قطر آن وزنه‌ای را در ارتفاع‌های مختلف رها می‌کنیم و مقاومت آن را در برابر ضربه بررسی می‌کنیم.

  • تست هیدرواستاتیک

بسیار سخت است ولی یکی از ایده‌آل‌ترین تست‌هایی که می‌توان از لوله پلیکا گرفت تست هیدرواستاتیک می‌باشد که با غوطه‌وری آب در دمای ۱ درجه و قرار دادن در معرض فشار می‌باشد در صورتی که این لوله دچار نشتی و شکستگی نشود بیانگر کیفیت بالای این لوله‌ها می‌باشد.

تست کیفیت لوله پلیکا پی وی سی فاضلابی و ناودانی

  • حداکثر برگشت طولی

طی فرایند لوله پلیکا، دستگاه اکسترودر همراه با چرخش لوله را خارج می‌کند که با مقداری کشش و حرارت ضمن حفظ بافت و سطح صاف لوله و یکدستی را به ارمغان می‌آورد حال اگه لوله را مقداری حرارت دهیم با توجه به خاصیت ذاتی تولید با طول لوله کوتاه شود حال هرچه این طول کوتاهی کمتر باشد نشانه‌ای از مرغوب بودن لوله پلیکای تولیدی می‌باشد.

  • مقدار پی وی سی موجود در لوله

هر چه میزان مصرف پی وی سی در تولید لوله پلیکا بیشتر باشد لوله رو به سوی مرغوبیت می‌رود در تولید لوله استفاده از فیلر، کربن و کربن باید به زیر 13% باشد و هرچه این عدد به 5% برسد کیفیت لوله را بسیار بالا برده است.

  • دمای نرمی ویکات

برای اینکه متوجه این موضوع بشویم که در تولید لوله پلیکا از پی وی سی با گرید خوب استفاده شده و همچنین از نرم کننده استفاده نشده باشد از این تست استفاده می‌شود چرا که هرچه ماده نرم کننده به لوله پلیکا اضافه شود در مقابل فشار و تغییرات دمایی بسیار ضعیف بوده لذا از یک وزنه سوزنی شک استفاده می‌شود به این صورت که سر سوزن نباید در دمای 80 درجه بیشتر از یک میلی متر داخل لوله فرو رفته باشد.

  • مقاومت در برابر در کلرو متان

اگر فرایند پلیمریزاسیون به خوبی انجام نشود در طول زمان بافت پلیمری لوله تخریب می‌شود که شروع ماجرای نشتی و شکستی لوله‌ها انجام می‌شود لذا برای تشخیص از کلر که با نفوذ به عمق سوراخ‌های احتمالی موضوع بافت پلیمری را به این صورت که مایعی حاوی کلر از داخل و خارج از لوله این عبور داده می‌شود و موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

جمع بندی

برای تشخیص و خرید لوله پلیکای با کیفیت، سه گام را در نظر بگیرید و با خیال راحت خرید خود را انجام دهید:

  1. نوع برند و سابقه فعالیت آن
  2. بررسی سرتفیکیت‌های اجباری و اختیاری اخذ شده توسط شرکت متبوع از اداره استاندارد
  3. خرید از مجموعه‌های تخصصی فروش لوله و اتصالات ساختمانی مانند مرکز لوله و اتصالات دهقانی
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *