لوله پوشفیت پوش فیت برای انتقال سیستم فاضلاب

لوله پوش‌ فیت یکی از انواع لوله می‌باشد که بیشترین کاربرد را در سیستم انتقال فاضلاب دارد ولی بزرگ‌ترین تفاوت‌هایی که با لوله پلیکا دارد که از نوع پلی پروونیل است در صورتی که پلیکا از جنس پی وی سی می‌باشد و دومین تفاوت با لوله سایر محصولات مشابه نوع اتصال که به روش‌ پوش فیت است.
با توجه به نحوه متصل شدن لوله و اتصالات به همدیگر که به روش سوکتی می‌باشد، بدون اینکه از چسب استفاده شود، در بازار به آن‌ پوش فیت (Push Fit) می‌گویند. آنچه که از این محصول در بازار ایران عرضه می‌شود و بسیار پر کاربرد می‌باشد و مرکز لوله نیز افتخار ارائه آن‌ها را به هموطنان عزیز دارد به صورت زیر می‌باشد:

  1. پوش فیت سایلنت (بی صدا)
  2. پوش فیت فاضلابی یا زیر کار
  3. پوش فیت ناودانی با روکار

انواع لوله پوش فیت

  1. لوله پوش فیت سایلنت با ساختار پلیمر ترکیبی توانسته در بین پر کاربردترین مصالح ساختمانی قرار بگیرید به این صورت که با اضافه شدن پلیمر کامپاند که ترکیبی از پلیمر و پودر می‌باشد دو ویژگی را به این لوله‌ها اضافه کرده است، اولین ویژگی تقویت ساختار پلیمر و دومین ویژگی ممانعت از عبور صدا از بدنه می‌باشد و همین ویژگی توانسته است این لوله را پرچمدار لوله‌های پوش فیت کنت چرا که میزان عبور صدا را به 17 دسیبل برساند که همین ویژگی استفاده آن را در ساختمان‌ها مخصوصا ساختمان‌های بلند مرتبه را توجیه‌پذیر می‌کند.
  2. ترکیب لوله‌ پوش فیت فاضلابی با سایلنت در همه چیز مشترک هستند بجر کامپاند که خاصیت سایلنت بودن را مشخص می‌کند، این لوله معمولا برای عبور لوله و انتقال فاضلاب در کف ساختمان‌ها استفاده می‌شود. لوله پوش فیت با توجه به سرعت در اجرا بسیار سریعتر از نوع چسبی می‌باشند و همچنین در بین لوله‌های پوش فیت نوع فاضلابی با توجه به ارزانتر بودن نسبت به نوع سایلنت، برای سازندگان توجیه‌پذیرتر هستند.
  3. لوله پوش فیت ناودانی نیز همانند نوع فاضلابی می‌باشد با این تفاوت که زیر کار به هیچ عنوان قابل اجرا نیست و همچنین امکان استفاده برای ونت را بوجود آورده است.

انواع لوله و اتصالات پوش فیت فاضلابی و سایلنت

اطلاعات فنی لوله پوش فیت

آنچه که درباره نحوه تولید لوله‌های‌ پوش فیت بسیار جلب توجه می‌کند مانند یکسر سوکت و یا دو سر سوکت بودن آن‌ها و همچنین طول لوله‌های می‌باشد، لذا برابر با استاندارد اروپایی 1329 و ایزو 9119 طول لوله برای مدل دو سر سوکت 50 سانت، یک متر، دو متر و سه متر عرضه می‌شود که در قطرهای 40, 50, 63, 75, 90, 110, 125 و نهایتا 160 تولید می‌شود و برای لوله یکسر سوکت در طول‌های 15 سانتی‌متر، 30 سانتی‌متر، 50 سانتی‌متر، یک متر، دو متر و سه متر برای قطرهای 40, 50, 63, 75, 90, 110 و نهایتا 160 تولید می‌شود.
لوله‌های‌ پوش فیت معمولا به رنگ طوسی تولید می‌شود ولی طبق استاندارد رنگ‌های دیگری مانند مشکی، نارنجی و سفید در تولید این نوع لوله‌ها استفاده می‌شود.

روش متصل کردن لوله و اتصالات پوش فیت

همانطور که مطلع هستید انتهای لوله و اتصالات‌ پوش فیت سوکت واشر دار وجود دارد که بدون هیچ واسطه اضافی و یا چسب لوله و یا اتصالات را به هم دیگر متصل می‌کنند آنچه که در اتصال اینها در نظر گرفت از شیار خارج نشدن واشر، استفاده از روان کننده برای بهتر متصل شدن لوله و اتصالات و کونیک کردن سر لوله‌ها در صورتی که طول لوله از حالت نرمال خارج می‌شود.

نحوه اتصال لوله و اتصالات پوشفیت فاضلابی و ناودانی

فرق لوله پوش فیت با لوله پلی اتیلن

طول لوله‌ی‌ پوش فیت دارای محدودیت می‌باشد و بزرگ‌ترین طول آن 3 متر می‌باشد لذا برای مسیرهای طولانی مثل رایزر نیاز به استفاده از چند شاخه لوله و متعاقبا تعداد فیت کردن اتصالات و به کار بردن واشر و سر کوپل هزینه‌ای به مراتب بیشتر از پلی اتیلن به ارمغان دارد.
آب‌بندی لوله‌ پوش فیت نسبت به لوله پلی اتیلن بهتر است ولی پاشنه اشیل این لوله‌ها این است که در صورت ایجاد فشار کششی به روی لوله‌ها احتمال جدا شدن این لوله بسیار زیاد است.
لوله پلی اتیلن در برابر ارتعاشات و ضربات و فشار داخلی ناشی از انتقال سیال در صورتی که بست و سفت کاری لوله‌ها درست صورت نگیرد از لوله‌ پوش فیت بسیار مقاوم‌تر است.

فرق لوله پلیکا و لوله پوش فیت

اولین و بارزترین وجه تمایز لوله پلیکا و پوش فیت نحوه اتصال این دو هست یک به صورت چسبی و دائمی و دیگری به صورت کوپلی و اورینگی است دومین وجه تمایز اینها جنس بسیار مقاوم لوله‌ پوش فیت به عبور اشعه‌ها از خود است در مقابل مقاومت لوله پلیکا به خوردگی مواد شیمیایی است که به مراتب از لوله‌ پوش فیت مقاوم‌تر است.

اتصالات و متعلقات پوش فیت

لوله‌ پوش فیت با توجه به سرمایه‌گذاری و پیشرفت‌هایی که در حوزه تولیدات شده تقریبا سبد محصولاتش بسیار گسترده و تکمیل می‌باشد به طور مثال انواع زانوها از 45 درجه و 90 درجه تا زانو خم در حال تولید است و یا در اتصالات سه راهی و تبدیلی از دو سر کوپل تا سه سر کوپل در انواع سایز و زوایای45 درجه، 90 درجه و حتی 5.87 درجه در حال تولید است.

لوله پوشفیت فاضلابی و ناودانی

جمع‌بندی لوله پوش فیت

لوله‌ پوش فیت مانند تمام لوله‌های پلیکا در برابر مواد شیمیایی، ضربه و فشار بسیار مقاوم است و همین عوامل استفاده از آن‌ها را برای سیستم‌های انتقال فاضلاب توجیه‌پذیر می‌کند.
سرعت اجرای لوله‌ پوش فیت نسبت به محصولات مشابه به مراتب بالاتر است چرا که زمان چسب کاری و نصب اتصالات اضافه برای متصل کردن لوله و اتصال به هم دیگر را ندارد و اینکه تا حدودی در برابر انبساط طولی کارایی بهتری دارد.
لوله‌ پوش فیت با توجه به ضخامت بسیار مناسب خود در برابر حریق تحمل بالای را نشان می‌دهد لذا می‌توان به عنوان یک محافظ بسیار خوبی برای خطوط انتقال برق در نظر گرفت.

قبل از اینکه اقدام به انتخاب این سیستم برای انتقال فاضلاب در ساختمان خود کنید حتما با کارشناسان ما تماس بگیرید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *