لوله سفید تک لایه

لوله‌های سفید تک لایه از پرکاربردترین تجهیزات در صنعت ساختمان هستند، صنعت تولید لوله مانند سایر صنایع تحت تأثیر پیشرفت تکنولوژی قرار گرفته و همین امر سبب شده انواع لوله با ماده اولیه‌ای مانند پلاستیک و فلز با کاربرد متفاوت تولید شوند.

لوله سفید تک لایه آب بهداشتی

نکات دانستنی درباره لوله‌های تک لایه

لوله تک لایه که در بازار به لوله سفید یا لوله اتویی معروف هستند، از ماده اولیه پلی پروپیلین تولید می‌شود همان‌طور که از نام ماده اولیه این لوله مشخص است یک نوع لوله ترموپلاست می‌باشد که صنایع مختلفی کاربرد دارد که شاخص‌ترین این صنایع ساختمان به خصوص سیستم آب بهداشتی می‌باشد. این لوله ویژگی و مزیت‌های متعددی دارد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  1. طول عمر این لوله‌ها تا 50 سال نیز امکان‌پذیر است به شرطی در اجرا و نحوه نگهداری استاندارد را رعایت کرده باشیم.
  2. این لوله قابلیت تحمل تغییرات دمایی در بازه بسیار زیاد را دارد به صورتی که از -21 تا +95 رنج کارکرد لوله تک لایه می‌باشد.
  3. لوله سفید با توجه به نوع جنس و نحوه تولید نور و اشعه را از خود عبور نمی‌دهد و امکان رشد جلبک و یا رسوب آن‌ها امکان‌پذیر نیست.
  4. نوع پیوند مولکولی لوله تک لایه به صورتی می‌باشد که می‌توان به عنوان عایق گرما و صدا استفاده کرد.
  5. لوله تک لایه بافتی پلیمری دارد و این جنی لوله در برابر مواد شیمیایی مقاومت بسیار بالایی دارند.
  6. لوله‌های اتویی بسیار سبک هستند اجرای بسیار سریع و راحتی دارند و حمل‌ونقل آن آسان‌تر است.
  7. سازگاری با محیط زیست از ویژگی بارز لوله‌های تک لایه می‌باشد و همین امر استفاده از آن را در سیستم لوله‌کشی آب بهداشتی توجیه می‌کند.
  8. یکی از مزیت‌هایی که می‌توان برای لوله تک لایه نام برد اصطکاک ناچیز آن‌ها می‌باشد چرا که سطح داخلی صاف و صیقلی دارند.

لوله تک لایه برای استفاده در ساختمان

کاربرد لوله تک لایه

لوله تک لایه مانند سایر محصولات پلیمری با توجه به روش تولید ویژگی‌های منحصر بفردی بدست می‌آورد و همین امر قابلیت فراوانی به این لوله‌ها می‌دهد که در صنایع مختلف کاربرد دارد. لوله تک لایه سفید به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند. که عبارتند از:

  1. لوله تک لایه PP
  2. لوله تک لایه PPRC
  3. لوله پکس PEX

عمده‌ترین ویژگی‌های لوله سفید تک لایه

  • انتقال آب بهداشتی فشار پایین و انشعابات ساختمانی مانند آپارتمان‌ها
  • انتقال آب بهداشتی فشار بالا و انشعابات صنعتی و تجاری مانند هتل و مجتمع‌های تجاری
  • انتقال آب بهداشتی و انشعابات پزشکی مانند یونیت دندان‌پزشکی

انواع لوله و اتصالات تک لایه

دلیل سفید رنگ بودن لوله تک لایه

لوله تک لایه در ابتدای تولید و ورود به بازار ایران سبز رنگ بود و کم کم در رنگهای مختلفی مانند سفید، آبی و نارنجی ولی با پیشرفت تکنولوژی و همچنین آزمایشات متعدد تولید کنندگان به این نتیجه رسیدند که هر رنگی به غیر از سفید تاثیر منفی بر آب بهداشتی جاری در لوله‌های می‌گذارد لذا همه‌ی آن‌ها را بر آن داشت که تمرکز خود را روی لوله سفید بگذارند.

لوله تک لایه PPRC

لوله‌های تک لایه مانند سایر محصولات پلیمری با پیشرفت همراه بوده است از جمله پیشرفت‌هایی که در این حوزه به وجود آمد تولید لوله با پلیمر راندوم کوپلیمر تیپ 3 که وزن ملکولی بسیار بالایی دارد و همین امر سبب شد که لوله تک لایه را به فشار بالای 20 بار و دمای بالای 90 درجه مقاوم کند بدون آنکه رنگ و طعم و بوی آب تغییر کند.

لوله پکس

همیشه این آرزو برای تولید کنندگان بود که آیا امکانش هست که لوله‌ای تولید کنند که بتواند کارایی لوله‌های فلزی را داشته باشند با این تفاوت که از لحاظ قیمت، کاربرد و حمل نقل توان رقابت با نمونه فلزی را داشته باشد تا اینکه با آزمایشات فراوان تولید لوله پکس به نتیجه رسید این لوله با توجه به اینکه از جنس پلاستیک است ولی جایگزین بسیار خوبی برای لوله‌های فلزی از جمله لوله‌های مسی می‌باشند.

انواع اتصالات تک لایه

تولیدات لوله و اتصالات تک لایه هر روز در حال افزایش است و این افزایش تولید مستلزم افزایش تنوع محصولات است به صورتی که گروه دیگری از لوله‌های تک لایه با هدف عایق و کاهش ضریب انبساط طولی به نام لوله‌های سه لایه در حال تولید است که توانسته به خوبی جای خود را در بازار پیدا کند ولی در حالت کلی انواع اتصالات تک لایه که در جدول زیر آورده شده است در سایز و انواع مختلفی در حال تولید است که از نظر سایز 20 تا 110 و از نظر کاربرد نیز روز به روز در حال توسعه هستند به این صورت که زانو یکسر دنده برنجی هم ساده آن که به زیر کار معروف است در حال تولید است هم نوع دیواری که با بست سر خود جهت پیچ کردن به دیوار در حال تولید و همین زانو را با شابلون ترکیب کرده و زانو زوج تولید سده است که در تراز کرده زانوها بسیار کاربردی می‌باشد.

زانو ساده

زانو تبدیل ساده زانو یکسر دنده برنجی زانو یکسر مغزی برنجی بوشن ساده بوشن تبدیل ساده بوشن یکسر دنده برنجی بوشن یکسر مغزی برنجی

سه راه ساده

سه راه تبدیل ساده

سه راه یکسر دنده برنجی

سه راه یکسر مغزی برنجی

سه راه کنج

زانو 45 درجه ساده

پل کوتاه

پل بلند

چهارراه ساده بست تک پایه دیواری درپوش پایه بلند تبدیل ساده مهره ماسوره دو سر جوش مهره ماسوره یکسر برنجی صفحه نصب

کپ و درپوش

 

انواع اتصالات تک لایه

روش اتصال لوله و اتصالات تک لایه به یکدیگر

تنها روش اتصال این لوله‌ها و اتصالات به صورت جوش با اتو مخصوص می‌باشد به این صورت که دستگاه جوشی به اصطلاح اتو که یک سمت آن حالت نر و یک سمت آن حالت مادگی دارد تا دمایی حدودا 250 درجه گرم می‌شود وقتی حرارت به اندازه کافی رسید لوله را در سمت ماده و اتصال را در سمت نر اتو وارد کرده و پس از ذوب کافی این دو به همدیگر متصل کرده و تا چند دقیقه از تکان دادن آن‌ها پرهیز می‌کنید تا به خوبی سرد شود پس از این کار ما با یک جوش پایدار و مقاوم به فشار و دما می‌رسیم.

جمع بندی

لوله تک لایه اگر به درستی انتخاب و استفاده شود می‌تواند آسایش را به شما هدیه دهند در صورتی که می‌خواهید از این جنس لوله استفاده کنید حتما با کارشناسان ما در تماس باشید تا انتخابی مطمئن داشته باشید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *