تفاوت لوله پلی اتیلن و پلیکا در سیستم فاضلاب و ناودانی

همیشه این پرسش بوده است، آیا محصولی مشابه هست که جایگزین لوله پلیکا شود و یا لوله‌ای که کارایی به مراتب بهتر از لوله پلیکا داشته باشد وجود دارد یا نه. به این منظور ما برای نمونه با لوله پلی اتیلن این مقایسه را شروع می‌کنیم و در آینده با سایر محصولات نیز این مقایسه را انجام می‌دهیم. در ابتدا لازم است به طور مختصر بدانیم لوله پلی اتیلن چیست؟

پلی‌اتیلن هم مانند سایر لوله‌های ترموپلاست طی فرآیند پلیمریزاسیون ماده اولیه اتیلن تولید می‌شود. لوله پلی اتیلن در سه چگالی کم، متوسط و سنگین تولید و عرضه می‌شود. به طور مثال پلی‌اتیلن با چگالی متوسط مخصوص لوله‌کشی گاز و پلی اتیلن سنگین برای لوله کشی آب و فاضلاب مناسب می‌باشد. آنچه که این لوله‌ها را نسبت به سایر لوله‌ها متمایز می‌کند استحکام و مقاومت فرسایشی آن‌ها نسبت به چگالی آن‌ها بسیار بالا می‌باشد.
مواد اولیه پی وی سی همانند سایر ترموپلاست‌ها به روش اکسترودر و تزریق تولید می‌شود و همین ماده به دو گروه پلیکا سخت و پلیکا نرم، تقسیم می‌شوند که کاربرد آن‌ها نیز متفاوت است که نرمهای برای شیلنگ و سخت‌های برای تولید لوله استفاده می‌شود.
آنچه که ما در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم این است که مهم‌ترین تفاوت میان لوله پلیکا و پلی اتیلن در چیست و همین تفاوت کاربرد آن‌ها را نیز تغییر می‌دهد:

  1. انعطاف‌پذیری
  2. مقاوم به رطوبت
  3. ضریب انبساط طولی
  4. وزن لوله
  5. نرمی لوله
  6. عبور نور و اشعه
  7. ارزش مالی
  8. سازگاری با محیط زیست

انعطاف‌پذیری

بافت پلیمر لوله پلی اتیلن انعطاف بسیار پایین دارد در برابر فشار مقاومت پایینی از خود نشان می‌دهد در صورتی که لوله پلیکا انعطاف‌پذیری مثال زدنی از خود نشان می‌دهد و همین تفاوت انتظار کاربرد متفاوتی را به ما می‌دهد چرا که در بعضی از صنایع انعطاف‌پذیری نسبت به سایر ویژگی‌ها مانند وزن پر اهمیت‌تر است لذا استفاده از لوله پلی اتیلن امکان‌پذیر نمی‌باشد مانند کاربرد لوله پلیکا در سازهای شهری و صنعتی برای انتقال فاضلاب به خاطر سطحی صاف و صیقلی و عدم رسوب مواد.

کیفیت لوله پلیکا پی وی سی فاضلابی و ناودانی

مقاوم به رطوبت

در لوله پلی اتیلن هرچه چگالی پلیمر افزایش یابد مقاومت آن در برابر رطوبت بالا می‌رود، و همین عامل باعث می‌شود در برابر فرسایش و نظیر خوردگی‌های ناشی از مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارند. این مسئله باعث می‌شود در زیر ساخت‌های شهری مانند پوشش کابل برق و مخابرات بکار می‌رود و همچنین برای صنایع دریایی که مدام با آب در ارتباط است بسیار کارآمد است.

لوله پلیکا و فاضلابی مقاوم به رطوبت

ضریب انبساط طولی

زمانی که لوله در معرض حرارت قرار می‌گیرد با افزایش طول مواجه می‌شود طی تحقیقات آزمایشگاهی لوله پلی اتیلن 7 برابر بیشتر از لوله پلیکا می‌باشد و همین موضوع استفاده از این لوله را در بسیاری از صنایع دچار تردید می‌کند و از طرفی لوله پلیکا تنش‌های حرارتی کمتری تحمل می‌کند و در مواجه با تغییرات دمایی مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهد.

لوله پلیکا پی وی سی فاضلابی و انبساط طولی

وزن لوله

تولید لوله با پایه نفتی به روش اکسترودر تولید می‌شد و به صورت بافت پلیمر صورت می‌پذیرد و همین امر وزن لوله رو مشخص می‌کند با توجه به آزمایش‌های دقیق صورت گرفته نشان می‌دهد لوله پلیکا وزن بسیار کمتری نسبت به لوله پلی اتیلن دارد، لذا نصب و جای‌گذاری آن بسیار راحت‌تر می‌باشد و امکان جابجایی و تغییر در آن بسیار راحت‌تر انجام می‌شود.

نرمی لوله

لوله پلی اتیلن بسیار بافت نرم‌تری نسبت به پلیکا دارد و به همین دلیل دربرابر ضربات نقطه‌ای بسیار مقاوم‌تر از لوله‌های پلیکا می‌باشد.

نرمی لوله پلیکا و پلی اتیلن فاضلابی و ناودانی

عبور نور و اشعه

لوله پلیکا با توجه به بافت منظم ترش نسبت به پلی اتیلن به راحتی اشعه و نورها با طول موج کوتاه مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهد لذا در مواردی از قبیل پزشکی و صنایع حساس استفاده از لوله پلی اتیلن به مراتب توجیه‌پذیرتر است.

ارزش مالی

بحث قیمت برای مشتریان از اولویت اصلی مشتریان می‌باشد لذا با توجه به اینکه ارزش مالی ماده اولیه به کار رفته در پلی اتیلن بیستر و سنگین‌تر از لوله پلیکا می‌باشد قیمت تمام شده لوله پلی اتیلن گران‌تر می‌باشد به طوری که با تفاوت قیمتی دو برابری مواجه می‌باشند.

سازگاری با محیط زیست

یکی از تفاوت‌های اصلی موضوع سازگاری با محیط زیست می‌باشد به همین منظور بد نیست که مطلع باشیم لوله پلی تیلن خطر بسیار کمتری نسبت به پلیکا برای طبیعت دارد در صورتی که این لوله‌ها دچار حریق شوند حجم آلاینده‌ی که حریق پلی اتیلن در هوا منتشر می‌کنند کم‌تر است.

نگاه اجمالی

سیستم لوله کشی پرکاربردترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شوند و در صنایع مختلفی به کار میروند و نقش بسیار اساسی ایفا می‌کنند لذا با توجه به نوع مصرف جنس آن نیز تغییر می‌کند و محصولات متنوعی نیز به بازار عرضه می‌شود که لوله پلیکا و پلی اتیلن از پر طرفدارترین این لوله‌های می‌باشند.
از جمله ویژگی‌هایی که این لوله‌ها را نسبت به سایر لوله‌ها متمایز کرده است انعطاف و نرمی بالای آن‌ها می‌باشد که در مقابل تنش‌های حرارتی و مکانیکی بسیار مقاوم کرده است، مقاومت بالا در برابر رطوبت نیز از دیگر ویژگی این لوله‌ها می‌باشد که از زنگ زدگی و پوسته شدن آن جلوگیری می‌کند، بافت پلیمری و مقاوم به مواد شیمیایی نیز از دیگر ویژگی‌های لوله‌های پلیمری می‌باشد که در صنایع حساس بسیار کارآمد می‌باشد.
در بعضی از صنایع حساس ویژگی‌های ساختاری مثل ضریب انبساط طولی و یا عبور اشعه از لوله بسیار حائز اهمیت است که این وجه تمایز این لوله‌ها نسبت به سایر محصولات مشابه می‌باشد.

جمع‌بندی کاربرد لوله پلیکا و پلی اتیلن

از مهم‌ترین کاربرد لوله‌ پلی‌اتیلن موارد زیر را می‌توان نام برد:

  1.  صنایع گاز و سیستم انتقال گاز
  2. صنایع پتروشیمی و مشتقات نفتی
  3. خطوط انتقال گازهای فشرده
  4. استفاده در سیستم کشاورزی
  5. زهکشی آب‌های سطحی

از مهم‌ترین کاربردهای لوله‌ پلیکا موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • سیستم انتقال آب و فاضلاب صنایع
  • سیستم انتقال آب و فاضلاب ساختمان
  • صنعت نوین کشاورزی و آبیاری
  • کاور و غلاف در صنعت برق
  • استفاده در کانال‌کشی و داکت
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *