انواع لوله پلیکا

لوله پلیکا از پر مصرف‌ترین لوله‌های پلیمری در صنعت ساختمان که محصول ترموپلاست، تولیدی از ماده پلی وینیل کلراید است. برای تولید لوله‌ها پلیکا از تحت فشار و حرارت قرار دادن پی وی سی تولید شده و با توجه به نوع ترکیبات، قطر، فشار و دمای مورد استفاده در تولید، از خاصیت‌های متفاوتی برخوردار می‌شوند که در ذیل به اختصار توضیح داده می‌شود:

  • لوله M-pvc مقاوم به ضرب‌های نقطه‌ای و خارجی
  • لوله U-PVC سختی بالا و مقاوم در برابر خوردگی شیمیایی
  • لوله O-PVC مقاوم به فشار
  • لوله P-PVC نرم و منعطف
  • لوله C-PVC مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی
  • لوله PVC معمولی فشار ضعیف
  • لوله PVC معمولی نیمه قوی
  • لوله PVC معمولی فشار قوی

آنچه که راجع به انواع لوله پولیکا حائز اهمیت است فرمولازیه شدن ترکیبات آن است که خاصیت هر کدام را متمایز می‌کند در صورتی که محصول اصلی آن پی وی سی می‌باشد.

انواع لوله پلیکا

لوله M-PVC

شاخص‌ترین خاصیت این لوله‌های مقاومت بالای آن‌ها به ضربه‌های خارجی و فشار به یک نقطه خاصی از لوله‌ام پی وی سی یا پلی وینیل کلراید اصلاح شده که با افزودنی‌های اصلاح کننده، لوله را به صورتی بهینه کرده است که بتواند لوله را در برابر ضربات خارجی و نقطه‌ای بسیار مقاوم کند. این لوله‌های بهینه شده کاربرد بسیار بالایی در صنایع دارند، لذا جهت انتقال مایعات با فشار بالا و یا انتقال مایعات که نیاز است در فضای بیرون لوله‌ها قابل رویت باشند به کار می‌روند که نمونه بارز آن را می‌توان استفاده در خطوط انتقال آب در تصفیه خانه آب نام برد.

لوله پلیکا mpvc-pipes

لوله U-PVC

شاخص‌ترین خاصیت این لوله سختی بالا و مقاومت در برابر خوردگی شیمیایی یو پی وی سی یا پلیکای پلاستیک نشده چرا که در ساخت این لوله از هیچ ماده نرم‌کننده‌ای استفاده نشده است و به همین دلیل این لوله مقاومت بیشتری نسبت به نسخه اصلی خود یعنی لوله پی وی سی دارد.
خاصیت پلاستیکی نبودن لوله یو پی وی سی باعث شده است که استفاده آن را در صنعت ساختمان توجیه کند چرا که این ویژگی لوله‌های پلیکا را در برابر مواد شیمیایی مقاوم و در برابر فشار و ضربه ماندگار کرده است.

لوله پولیکا upvc

لوله O-PVC

شاخص‌ترین خاصیت این لوله مقاومت بالا در برابر فشار داخلی بالا او پی وی سی یا پولیکای لایه‌بندی شده چرا که در ساخت این محصول با نوعی از پولیکا برخورد می‌کنیم که علاوه بر مقاومت در برابر ضربه انعطاف خوبی نیز دارد و نکته جالب‌تر این است که این انعطاف باعث نشده است که در برابر مواد شیمایی از خود ضعفی نشان دهد، لذا این لوله با ترکیب خاصی که دارد علاوه بر خاصیت هیدرولیکی بالا دوام بسیار بالایی نیز دارد معمولا لوله‌های او پی وی سی را برای مصارف صنایع حساس مانند انتقال آب آشامیدنی یا انتقال تحت فشار فاضلاب به کار می‌برند.

لوله پلیکا opvc

لوله P-PVC نرم و انعطاف‌پذیر

شاخص‌ترین خاصیت این لوله انعطاف بسیار بالا زمانی که در صنعت ساختمان استفاده مقطعی از خطوط انتقال مایعات مورد توجه قرار گرفته شد و نیاز بود که محصول تولیدی علاوه بر انعطاف و سهولت در نصب و جابجایی مقاومت این محصول مورد نظر بود که استفاده از پی وی سی توجیه شد که لازم بود با اضافه کردن نرم کننده این لوله را نرم کنیم که حاصل این عمل محصولی مانند شیلنگ‌های حیاطی ایجاد شد.

لوله پلیکا p-pvc

لوله C-PVC مقاومت شیمیایی بالا

شاخص‌ترین خاصیت این لوله مقاومت شیمیایی بالا لوله سی پی وی سی یل پلیکای کلرینه این خاصیت مقاومت ویژه‌ای به لوله می‌دهد که در برابر دما و مواد شیمیایی ایجاد می‌کند که امکان استفاده در صنایع مختلفی از جمله انتقال مواد شیمیایی، آب سرد و گرم و حتی انتقال فاضلاب به کار می‌رود و مزیت این لوله نسبت به سایر لوله‌ها از جمله لوله‌های پولیکا انعطاف و ضد حرارت و سبکی آن می‌باشد.

لوله پلیکا c-pvc

لوله PVC ضعیف

شاخص‌ترین مزیت این لوله مقرون به صرفه همیشه در صنعت ضایعات و یا مواد اولیه بی‌کیفیت بوجود می‌آید و نیاز است که بهترین استفاده ممکن را از این مواد کرد که معمولا از آسیاب لوله‌های ضایعاتی استفاده می‌شود، لذا برای کاربردهایی از قبل مصارف غیر فاضلابی و غیر بهداشتی مانند هواکش‌ها و یا زهکشی کشاورزی به کار می‌رود.

لوله PVC نیمه قوی

شاخص‌ترین مزیت این لوله پر استفاده‌ترین در ساختمان این لوله را می‌توان زیر مجموعه لوله یو پی وی سی قرار داد همانطور که از نامش پیداست برای مصارف با فشار متوسط مانند انتقال فاضلاب ساختمانی و صنعتی به کاربرد و معمولا از مواد اولیه درجه یک استفاده می‌شود ولی مواردی نیز مشاهده شده است که با مواد اولیه غیر مرغوب و آسیاب ضایعات این مدل لوله تولید شده است که قابلیت اعتماد ندارد.

لوله PVC فشار قوی

شاخص‌ترین مزیت این لوله پر استفاده‌ترین در ساختمان ضخامت بالای این لوله‌های این خاصیت را به لوله می‌دهد که بتواند فشار بالایی را تحمل کند که با این وضعیت جهت انتقال آب در استخرها و یا مواد شیمیایی و بهداشتی در صنایع غذایی به کار می‌رود و حتی امکان استفاده به عنوان محافظ و غلاف خطوط انتقال برق استفاده کرد.

جمع بندی

در حالت کلی اگه بخواهیم مزیتی برای لوله‌های پی وی سی نام برد شامل موارد نیز می‌باشد که با توجه به نوع تولید و ترکیبات حاصل می‌شود:

  1. مقاومت شیمیایی بالا
  2. انعطاف‌پذیری بالا و مقاوم در برابر ضربه
  3. وزن پایین و حمل و نقل آسان
  4. تنوع در اتصالات
  5. درون و خودسوز
  6. دوام بالا و طول عمر زیاد
  7. نحوه اتصال سریع و آسان
  8. قیمت پایین و مقرون به صرفه

لوله‌های پولیکا کاربردهای فراوانی دراند که در ذیل این مقاله به پرکاربردترین آن‌ها را نام می‌بریم:

  1. جهت جابجایی فاضلاب‌های سبک شهری
  2. انتقال آب در شبکه‌های کشاورزی
  3. انتقال فاضلاب‌های سنگین و صنعتی
  4. پایپینگ مواد شیمیایی
  5. زهکشی زمین‌های کشاورزی و ورزشی
  6. محافظ کابل برق و مخابرات
  7. خطوط انتقال سیستم آبرسانی بهداشتی و ساختمانی
  8. خطوط انتقال هوا و اگزاسست فن
  9. تخلیه آب باران و ناودان
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *